Geschiedenis


Mijlpalen in de geschiedenis van de auto.

De SL is een iconische sportwagen die steeds opnieuw een van de meest begeerde sportwagens van zijn tijd is.

Geschiedenis


Mijlpalen in de geschiedenis van de auto.

De SL is een iconische sportwagen die steeds opnieuw een van de meest begeerde sportwagens van zijn tijd is.

De afbeelding toont twee SL-racewagens uit 1952.
De afbeelding toont twee SL-racewagens uit 1952.

De geschiedenis van de 'vleugeldeuren' begint in de autosport.

De 300 SL (W 194) is de eerste na de tweede wereldoorlog geconstrueerde racewagen van Mercedes-Benz met de aanduiding SL (Super Leicht).

Het nieuw ontwikkelde buizenchassis zorgde weliswaar voor een laag gewicht en hoge torsiebestendigheid, maar het was onmogelijk om een dergelijk chassis van conventionele portieren te voorzien. De oplossing werd gevonden door naar boven openende portieren aan te brengen, de zogenaamde 'vleugeldeuren'. In 1954 wordt het succesverhaal van het model voortgezet met de 300 SL 'Gullwing' (W 198).

De afbeelding toont een Mercedes-Benz SL Roadster uit 1957.

Alleen vliegen is nóg mooier.

Sinds het einde van de jaren '50 is er veel vraag naar open tweezitters. In 1957 lost de 300 SL Roadster de legendarische 'Gullwing' af, waardoor er ook in high-performance sportwagens genoten kan worden van open rijden.

Ook bij deze roadster wordt gebruikgemaakt van een buizenframe. Omdat de constructie van de flanken lager is, kunnen nu wel gewone portieren worden aangebracht.

De afbeelding toont een Mercedes-Benz SL 'Pagode' uit 1963.

Een cultsymbool voor open rijden.

In maart 1963 presenteert Mercedes-Benz op de Automobielsalon van Genève de 230 SL (W 113), waarmee sportief autorijden een nieuwe impuls krijgt omdat performance nu gekoppeld wordt aan comfort en optimale veiligheid.

De 230 SL wordt in drie uitvoeringen geleverd: als roadster met een vouwdak, als hardtop-coupé en als combinatie van beide uitvoeringen. Vanwege de naar binnen toe schuin verlopende hardtop, die overeenkomsten vertoont met tempels uit het Verre Oosten, krijgt de 230 SL al snel de bijnaam 'Pagode'.

De afbeelding toont een Mercedes-Benz SL van modelserie R 107 uit 1971.

Innovatieve evergreen.

Vanaf 1971 wordt de legende verder voortgezet met een comfortabele en nóg krachtigere tweezitter, modelserie R 107. De 350 SL is bovendien de eerste SL met een achtcilindermotor.

Met een vermogen van 147 kW (200 pk) wordt in negen seconden van 0 naar 100 km/h geaccelereerd. De brandstoftank is veilig tegen botsingen boven de achteras aangebracht. Eveneens nieuw zijn het vierspaaks stuurwiel en de beugelportiergrepen, waarmee voorkomen wordt dat portieren abusievelijk opengaan.

De afbeelding toont een Mercedes-Benz SL van modelserie R 129, vanaf 1989.

Aardig sportief.

Met slechts één druk op de knop kan de stoffen kap binnen twintig seconden worden geopend en gesloten, wat het comfort zonder meer ten goede komt.

Deze modelgeneratie is voorzien van een groot aantal wereldprimeurs, zoals de sportief ogende stoelen met geïntegreerde veiligheidsgordels, het volledig automatisch werkende vouwdak en een windscherm, zodat er zonder tocht open kan worden gereden. De 5,0-liter V8-motor van de 500 SL levert een vermogen van 240 KW (326 pk) voor een uitgesproken sportieve rijstijl.

De afbeelding toont een Mercedes-Benz SL uit 2001.

De sterkste roadster ter wereld.

De techniek, het design en de uitrusting zijn duidelijk opgewaardeerd. In tegenstelling tot zijn voorgangers, voert deze SL steeds een vast dak met zich mee.

Het variodak kan binnen 16 seconden worden geopend en gesloten – zelfs met een afstandsbediening. In 2004 wordt als nieuw topmodel de SL 65 AMG geïntroduceerd, die met een vermogen van 612 pk (450 kW) en koppel van 1000 Nm op dat moment de sterkste roadster ter wereld is.

Design


Tijdloos silhouet en klassieke roadster-proporties.

Elegantie in zijn puurste en elegantste vorm, die met AMG Line bovendien progressief oogt. De SL is een icoon naar het hier en nu vertaald.

Design


Tijdloos silhouet en klassieke roadster-proporties.

Elegantie in zijn puurste en elegantste vorm, die met AMG Line bovendien progressief oogt. De SL is een icoon naar het hier en nu vertaald.

Comfort


De SL verbergt zijn kwaliteiten niet.

Comfort


De SL verbergt zijn kwaliteiten niet.

De afbeelding toont de Mercedes-Benz SL Roadster van boven.

Het opvouwbare variodak kan in minder dan twintig seconden worden geopend of gesloten met één druk op de knop. En zelfs als er geen zon is, vormt dit geen enkel probleem voor de SL.

Met MAGIC SKY CONTROL kunt u van het open air-gevoel genieten terwijl het dak gesloten is. Voor unieke rijervaringen – altijd en overal. En met hoofdruimteverwarming AIRSCARF en het elektrisch bediende windscherm is het vrijwel het hele jaar cabrioletweer.

Veiligheid


Het goede gevoel in een Mercedes-Benz te rijden.

Ontdek de moderne veiligheids- en assistentiesystemen van de Mercedes-Benz SL Roadster.

Veiligheid


Het goede gevoel in een Mercedes-Benz te rijden.

Ontdek de moderne veiligheids- en assistentiesystemen van de Mercedes-Benz SL Roadster.

Highlights veiligheid:

De afbeelding toont de SL Roadster rijdend op straat.

Highlights veiligheid:

  • PRE-SAFE®-systeem
  • Actieve afstandsassistent DISTRONIC
  • Led-Intelligent Light System
  • Actieve remassistent

SL: brandstofverbruik gecombineerd: 8,6 - 11,6 l/100 km, CO₂-emissie gecombineerd: 197 - 230 g/km (NEDC)<p>De opgegeven waarden zijn berekend op basis van de voorgeschreven meetprocedure. De opgegeven waarden zijn de gemeten NEDC CO₂-waarden conform art. 2 nr. 1 uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153. De waarden met betrekking tot het brandstofverbruik zijn berekend op basis van deze waarden. Het stroomverbruik werd vastgesteld aan de hand van VO 692/2008/EG.</p>
SL: brandstofverbruik gecombineerd: 9,5 - 10,6 l/100 km, CO₂-emissie gecombineerd: 216 - 241 g/km (WLTP)<p>De vermelde waarden werden gemeten volgens de voorgeschreven meetmethode. Het betreft ‘WLTP-CO2-waarden’ conform Art. 2 Nr. 3 van de doorvoerverordening (EU) 2017/1153. De waarden van het brandstofverbruik werden op basis van deze waarden bepaald. Het stroomverbruik werd berekend op basis van VO 683/2008/EG. De opgaven hebben geen betrekking op een specifiek voertuig, ze zijn slechts bedoeld ter vergelijking van verschillende voertuigen onderling. De waarden variëren al naargelang de gekozen opties.<br> </p>