Achter- en zijaanzicht van de Mercedes-Benz Concept EQ in een haarspeldbocht.

Concept EQ – Mobiliteit heruitgevonden.

elektrische mobiliteit: Mercedes-Benz draait de knop om.

Concept EQ – Mobiliteit heruitgevonden.

elektrische mobiliteit: Mercedes-Benz draait de knop om.

Voor- en zijaanzicht van de Mercedes-Benz Concept EQ voor de Golden Gate Bridge.
Vooraanzicht van de Mercedes-Benz Concept EQ voor de Golden Gate Bridge.
Zijaanzicht van de Mercedes-Benz Concept EQ voor de Golden Gate Bridge.
Voor- en zijaanzicht van de Mercedes-Benz Concept EQ voor de Golden Gate Bridge.

EQ biedt een uitgebreid elektrisch ecosysteem van producten, services, technologieën en innovaties. Het spectrum reikt van elektrische voertuigen over wallboxen en laadservices tot het energieopslagsysteem voor thuis.

Voorbode van het nieuwe merk is de in serie geproduceerde "Concept EQ", die in Parijs in wereldpremière ging. Dit decennium nog komt het eerste EQ-seriemodel uit in het SUV-segment. Er volgt een modeloffensief, dat het gamma van Mercedes-Benz Cars geleidelijk met elektrische modellen zal aanvullen.

EQ: duidelijke oriëntatie voor klanten.

Vooraanzicht van de Mercedes-Benz Concept EQ, die parkeert boven een laadbox in de vloer.
Voor- en zijaanzicht van de Mercedes-Benz Concept EQ.

EQ: duidelijke oriëntatie voor klanten.

Het EQ-gamma omvat alle toekomstige elektrisch aangedreven auto's op batterijen, evenals de daarbij behorende producten en diensten van Mercedes-Benz. Op die manier zorgt de uitvinder van de auto ervoor dat de klanten zich eenvoudig kunnen oriënteren in het steeds groter wordende gamma. Het merk EQ is dan ook de volgende logische stap in het kader van de bedrijfs- en marketingstrategie 'Best Customer Experience'.

Voor elektrische auto's biedt Mercedes-Benz vandaag al een geschikte laadinfrastructuur aan, waaronder een wallbox als snellaadstation voor thuis, de gratis app 'Charge&Pay' om comfortabel stroom te tanken aan openbare laadpalen en, zowel voor huiseigenaars als bedrijven, stationaire energieopslagsystemen voor zonne-energie. Al deze producten en diensten worden in de toekomst onder EQ gebundeld. Op die manier schept Mercedes-Benz een consistente en duidelijke verschijningsvorm voor duurzame producten en diensten met de ster.

Showcar in Parijs: "Concept EQ".

Showcar in Parijs: "Concept EQ".

Met 'Concept EQ' toont Mercedes-Benz hoe de elektrische auto al gauw op de inhaalstrook zal kunnen plaatsnemen: de studie met de look van een sportieve SUV-coupé geeft een blik op een nieuwe voertuiggeneratie met elektrische aandrijving op batterijen. Het dynamische exterieurdesign met nieuwe elektro-esthetiek onderstreept de focus op de krachtige E-aandrijving: twee elektromotoren, waarvan het systeemvermogen dankzij schaalbare batterijcomponenten verhoogd kan worden tot 300 kW, en permanente vierwielaandrijving zorgen voor een hoge rijdynamiek.

Zijaanzicht van cockpit en middenconsole van de Mercedes-Benz Concept EQ.
Close-up van een touchscreen achterin de Mercedes-Benz Concept EQ.
Dieter Zetsche voor de Mercedes-Benz Concept EQ stelt het voertuig voor.

Met een reikwijdte tot 500 kilometer en de voor Mercedes typische functies op het vlak van veiligheid, comfort, functionaliteit en connectiviteit voldoet de ‘Concept EQ’ aan alle eisen die aan een moderne, duurzame mobiliteit worden gesteld. Ook binnenin biedt het voertuig oplossingen, waaronder een volledig nieuw interieurconcept. De ‘Concept EQ’ ging in wereldpremière op het autosalon van Parijs en is de voorbode van het nieuwe productmerk van Mercedes-Benz voor elektromobiliteit EQ.

CASE: Connected, Autonomous, Shared, Electric.

Dieter Zetsche poseert voor de Mercedes-Benz Concept EQ.

CASE: Connected, Autonomous, Shared, Electric.

"De mobiliteit van de toekomst bij Mercedes-Benz steunt op vier pijlers: Connected, Autonomous, Shared en Electric. “De Concept EQ voegt dat allemaal consequent samen”, aldus dr. Dieter Zetsche, voorzitter van de raad van bestuur van Daimler AG en CEO van Mercedes-Benz Cars. ‘Emissieloze auto's zijn de toekomst. En ons nieuwe merk EQ overstijgt het E-voertuig ver. EQ staat voor een uitgebreid elektrisch ecosysteem van services, technologieën en innovaties.

De nieuwe generatie van elektrische voertuigen zal gebaseerd zijn op een speciaal ontwikkelde architectuur voor elektrische modellen op batterijen, die in elk opzicht schaalbaar is en voor alle modellen gebruikt kan worden.

Design met nieuwe elektro-esthetiek.

Zijaanzicht van de Mercedes-Benz Concept EQ.
Achter- en zijaanzicht van de Mercedes-Benz Concept EQ.
Voor- en zijaanzicht van de Mercedes-Benz Concept EQ.

Design met nieuwe elektro-esthetiek.

“De Concept EQ is hot en cool”, aldus Gorden Wagener, Design Manager bij Daimler AG. ‘De fascinatie ervan ligt in de nieuwe interpretatie van onze designfilosofie van sensuele helderheid, die resulteert in een avantgardistische, moderne en zelfstandige elektro-esthetiek. Tegelijk geeft de tot het wezenlijke gereduceerde design van de visionaire showcar blijk van een verleidelijke vooruitstrevendheid.’ De monolithische basisvorm van de Concept EQ combineert het DNA van onze SUV’s met het dynamische karakter van een coupé en de Shooting Brake achteraan.

Weergave van de Mercedes-Benz Concept EQ van schuin boven.

Door de vlakke, gestrekte glasstructuur ontstaan krachtige, puristische verhoudingen. Voor de nieuwe elektro-esthetiek zorgt de vloeiende overgang van de glanzend zwarte motorkap over de voorruit tot het donker getinte, panoramische dak – een spannend contrast met de koetswerkkleur Alubeamsilver. Nauwelijks waarneembare koetswerkvoegen, afgedekte ruitenwissers, camera's in plaats van buitenspiegels en de afwezigheid van normale deurgrepen benadrukken het uitgestrekte en dynamische silhouet.

Interieur: avantgardistisch en functioneel.

Interieur: avantgardistisch en functioneel.

In de op de bestuurder gerichte cockpit ligt de focus op een eenvoudige bediening met touch-systeem en een nieuwe elektro-esthetiek, die de externe vormgeving consequent doortrekt in het interieur. Het dashboard met het grote, zwevende widescreen-beeldscherm is dankzij het asymmetrische design ervan op de bestuurder gericht.

Blik op de futuristische cockpit van de Mercedes-Benz Concept EQ.
Close-up van de cockpit van de Mercedes-Benz Concept EQ.

Het interieur van de Concept EQ wordt gekenmerkt door moderne luxe, die vooral tot uitdrukking komt in een volledig nieuwe User Interface en emotionaliteit verbindt met intelligentie en gebruiksvriendelijkheid en met de voor Mercedes typische, elektrische zetelverstelling zonder de klassieke schakelaars en knoppen.

De middenconsole met roségouden omlijsting lijkt te zweven: ze is vrij van mechanische bedieningselementen en is uitgerust met aanraakgevoelige touch-elementen. Net als met de touch controls op het stuurwiel bedient de bestuurder ook daar met één vinger de automatische airconditioning en het infotainmentsysteem.

EQ: het nieuwe E-Mobility-merk.

Logo van het nieuwe productmerk van Mercedes-Benz voor elektrische mobiliteit.

EQ: het nieuwe E-Mobility-merk.

De in serie geproduceerde conceptwagen Concept EQ toont een modeloverschrijdende architectuur voor elektrische accuvoertuigen. Dieter Zetsche: "De Elektro-smart was in 2007 een pionier in elektrisch rijden. Nu draaien we de knop om. We zijn klaar voor de start van een nieuw elektro-offensief, waarmee we ons op alle voertuigsegmenten richten, van de compacte tot de luxeklasse.

De volgende modellen belichamen het wezenlijke van moderne elektrische mobiliteit – de combinatie van een aantrekkelijk design, buitengewoon rijplezier, hoog gebruikscomfort en een maximum aan veiligheid, typische kenmerken van alle voertuigen van de uitvinder van de auto.