Zo duurzaam is de EQC.

De afbeelding toont een achteraanzicht van de Mercedes-Benz EQC.

Zo duurzaam is de EQC.

In het kader van 'Ambition 2039' volgt Mercedes-Benz voor zijn personenwagens het doel om in 2039 een vloot van nieuwe auto's te kunnen aanbieden die CO₂-neutraal zijn. Een belangrijke stap in deze richting is de Mercedes-Benz 360°-milieucheck, die de EQC 400 4MATIC als eerste model van het product- en technologiemerk EQ met succes heeft doorstaan. Het gaat hierbij om een uitgebreide analyse waarbij de impact van een model op het milieu tijdens de gehele levenscyclus tot in detail wordt onderzocht, vanaf de winning van grondstoffen, de productie, het gebruik (bij dit model tijdens een afgelegd traject van 200.000 kilometer), tot aan het uiteindelijke levenseinde. Mercedes-Benz is de eerste automobielfabrikant die dergelijke 'milieuchecks' al sinds 2005 uitvoert. Deze procedure ligt ten grondslag aan ISO-norm 14040. Het resultaat daarvan wordt bovendien extern door TÜV Süd in een uitgebreide procedure gecontroleerd, waardoor maximale transparantie is gegarandeerd.
Het continu lokaal emissievrij autorijden en de hoge efficiëntie van de aandrijflijn komen de EQC 400 4MATIC ten goede. Met elektrische modellen wordt, afhankelijk van de stroombron, tijdens het feitelijke gebruik gecompenseerd voor de vaak hogere CO₂-emissies die tijdens de productie ontstaan. Wanneer bij elektrische auto's uitsluitend gebruik wordt gemaakt van regeneratieve energieën, nemen de CO₂-emissies tijdens de levenscyclus met circa 70 %procent af ten opzichte van auto's met een verbrandingsmotor.

Ons doel voor 2022: CO₂-neutrale productie in onze fabrieken.

De afbeelding toont een zijaanzicht van de Mercedes-Benz EQC.

Ons doel voor 2022: CO₂-neutrale productie in onze fabrieken.

Hoewel de omstandigheden gelijk zijn, ontstaat tijdens de fabricage van elektrische auto's meer CO₂ in vergelijking met de productie van auto's met een verbrandingsmotor, omdat voor de productie van accucellen veel energie wordt vereist. Vanuit dit perspectief is het ook van belang dat CO₂-neutrale energie wordt benut voor de productie. Mercedes-Benz streeft ernaar om dit doel vanaf 2022 te hebben verwezenlijkt voor alle Europese fabrieken. Eén van de stappen op weg naar dit doel is om 'groene' stroom uit lokale windparken voor de productie te gebruiken, onder andere voor de productie van de EQC in de fabriek in Bremen en voor de productie van accu's in de vestiging van Deutsche ACCUMOTIVE in Kamenz in de deelstaat Saksen.
Tijdens de gebruiksfase kan ook de bestuurder invloed uitoefenen om de impact van zijn auto tijdens de levenscyclus op het milieu te reduceren. Hier speelt het soort stroom dat gebruikt wordt een belangrijke rol. Dit blijkt bijvoorbeeld van grote invloed te zijn wanneer naar de gehele levenscyclus van een Mercedes-Benz EQC wordt gekeken die 200.000 kilometer heeft afgelegd. Wanneer voor het opladen van de accu's uitsluitend schone stroom is gebruikt, kan bij de EQC de CO₂-voetafdruk bijna gehalveerd worden.

Samenstelling van de grondstoffen voor de EQC.

De afbeelding toont het interieur van de Mercedes-Benz EQC.

Samenstelling van de grondstoffen voor de EQC.

Het leeggewicht van de EQC 400 4MATIC bedraagt 2420 kilogram. Het grootste deel daarvan, 39 %, bestaat uit staal en ijzer, gevolgd door een aandeel van 23 % lichte metalen en 18 % polymeren, oftewel kunststoffen.

Vandaag de dag al wordt het gebruik van materialen waarmee het milieu wordt ontzien, zoals gerecyclede kunststoffen en hernieuwbare grondstoffen, steeds verder uitgebreid. De voor de EQC nieuw ontwikkelde, hoogwaardige bekledingsstof 'Response', bijvoorbeeld, bestaat voor 100 % uit gerecyclede PET-flessen. Daarnaast worden gerecyclede kunststoffen ook gebruikt voor de bekleding van de reservewielkuip en de afdekpanelen van de onderzijde van het motorcompartiment. Verder worden herbruikbare grondstoffen als kenaf, wol en papier eveneens gebruikt. De vezels van de kenafplant worden bijvoorbeeld gebruikt voor de bekleding van de bagageruimte, terwijl honingraatpapier wordt gebruikt voor de bagageruimtebodem.
Voor de nieuwe EQC zijn in totaal 100 onderdelen, met uitzondering van kleine onderdelen als drukknoppen, kunststof moeren en bevestigingsmateriaal voor kabels, met een gezamenlijk gewicht van 55,7 kilogram vervaardigd van milieuvriendelijke materialen.

Tweede leven voor hoogspanningsaccu's.

De afbeelding toont een achteraanzicht van de Mercedes-Benz EQC bij een oplaadpunt in een stedelijke omgeving.

Tweede leven voor hoogspanningsaccu's.

Mercedes-Benz is volop bezig met onderzoek naar en ontwikkeling van nieuwe recyclingtechnologieën om de toekomstige voorziening van grondstoffen te garanderen voor elektrische mobiliteit. We hebben inmiddels in onderzoeksprojecten en in samenwerking met leveranciers en recyclingbedrijven heel veel kennis vergaard met betrekking tot het recyclen van lithium-ion-accu's. Het recyclen van grondstoffen als lithium, nikkel, platina, kobalt en zeldzame aardmetalen staat daarbij in het middelpunt. Dat begint al bij de constructie van de onderdelen. Voor het recyclingproces van de accu heeft Mercedes-Benz vier fases ontwikkeld met bijbehorende processen. Dit zijn: ReUse (langdurig hergebruik van de accu, bijvoorbeeld voor stationaire opslag van energie), RePair (reparatiewerkzaamheden aan de accu), ReManufacturing (ontmantelen en opnieuw opbouwen van de accu) en ReMat (recycling en herwinnen van de gebruikte stoffen).

Met de oprichting van Mercedes-Benz Energy GmbH voor stationaire opslag van energie - voor honderd procent een dochteronderneming - heeft Daimler zich vooral toegelegd op ReUse. De levenscyclus van een plug-in of voor een elektrische auto bestemde accu hoeft namelijk niet te eindigen nadat de levenscyclus van een auto is voltooid. De accu's kunnen dan verder worden gebruikt voor stationaire opslag van energie. Bij dergelijke toepassingen is het geringe capaciteitsverlies van ondergeschikt belang, zodat de accu's naar schatting nog eens tien jaar mee kunnen. Vanwege het hergebruik van de litium-ion-module kan het economisch gebruik dan feitelijk worden verdubbeld.

EQC 400 4MATIC: stroomverbruik in kWh/100 km (gecombineerd): XXX; CO2-emissie in g/km (gecombineerd): 0.<p>De opgegeven waarden zijn berekend op basis van de voorgeschreven meetprocedure. Het stroomverbruik en de actieradius werden vastgesteld aan de hand van VO 2017/1153/EG en zijn afhankelijk van de voertuigconfiguratie.</p>