Koers naar ‘Ambition 2039’!

EQS

Koers naar ‘Ambition 2039’!

Met het ‘Ambition 2039’-programma streeft Mercedes-Benz ernaar om over minder dan twintig jaar een CO2-neutraal modellengamma aan te bieden. Dat wil zeggen CO2 neutraal vanaf de leveranciersketen tot aan de recycling fase. Het streven is overigens dat al in 2030 meer dan de helft van de verkochte auto’s een elektrische aandrijving (xEV) heeft – dit omvat volledig elektrische modellen en plug-in hybrids. De EQS vertegenwoordigt een enorme stap voorwaarts richting de ambitieuze doelstellingen, want net als de nieuwe S-Klasse wordt de EQS CO2-neutraal gebouwd in het ‘Factory 56’-gebouw van de fabriek te Sindelfingen. Dat is de modernste autoproductielijn van het concern. Mercedes-Benz denkt vandaag al aan de toekomst van de auto door te anticiperen op aankomende veranderingen. De EQS is ontworpen met duurzaamheid in het achterhoofd. Behalve dat dit model geheel CO2-neutraal wordt geproduceerd, worden ook de accucellen CO2-neutraal geproduceerd door de leverancier en maakt de EQS bijvoorbeeld gebruik van grondstoffenbesparende materialen, zoals vloermatten van gerecycled garen. Het is Mercedes-Benz menens om de hulpbronnen te ontzien!

Barstensvol visionaire innovaties.

EQS

Barstensvol visionaire innovaties.

Meer dan 40 nieuwe uitvindingen hebben in de EQS een plek gevonden, met het oog op steeds meer wendbaarheid en connectiviteit. Digitalisering is nog nooit zo ver doorgevoerd. De MBUX Hyperscreen bestaat uit meerdere in elkaar overvloeiende displays die samen een indrukwekkend gebogen beeldscherm van meer dan 141 cm breed vormen. De inzittenden beschikken over een bruikbaar oppervlak van 2.432,11 cm²! Voor het buigen van het afdekglas van de MBUX Hyperscreen wordt gebruikgemaakt van een vormgietproces bij temperaturen van rond de 650 °C. Dit procedé zorgt ervoor dat het display over de gehele breedte van het voertuig vrij blijft van vervormingen, ongeacht vanuit welke hoek men naar het Hyperscreen kijkt. Afhankelijk van de uitrusting bewaken tot 350 sensoren de diverse EQS-functies of observeren ze de omgeving van het voertuig. De sensoren detecteren afstanden, snelheden en acceleraties, lichtomstandigheden, neerslag en temperaturen, stoelbezetting. Ook merken ze als de bestuurder met zijn ogen knippert en kunnen ze herkennen wat inzittenden zeggen. Een andere aangename feature is ‘N°6 MOOD Linen’, het parfum dat speciaal voor de EQS is ontworpen. Het cijfer 6 verwijst naar 1906, het jaar waarin Mercedes de allereerste elektrische auto’s aan zijn modellengamma toevoegde.

Non-stop van München naar Berlijn.

EQS

Non-stop van München naar Berlijn.

Met een actieradius tot 770 kilometer (WLTP)* en een vermogen tot 385 kW voldoet de aandrijflijn van de EQS aan alle verwachtingen van een berline in het S-Klasse segment. Het is dus mogelijk om zonder onderbreking van München naar Berlijn te rijden.

Standaard beschikken alle EQS-modellen over een elektrische aandrijflijn (eATS) op de achteras, de versies met 4MATIC hebben een bijkomende eATS op de vooras. Deze elektromotoren op de voor- en achteras zijn moderne, permanent bekrachtigde synchroonmotoren. Het uitgekiende thermische concept is ontworpen voor een hoge belastbaarheid en veelvuldige acceleraties met gelijkblijvend hoog prestatieniveau.

Mercedes-Benz doet ook een prestatiebelofte via een accucertificaat voor klanten. Dit certificaat dekt eventueel capaciteitsverlies van de accu en is geldig voor een periode van tien jaar of tot een kilometerstand van 250.000 km (hetgeen eerst bereikt wordt).

Afhankelijk van de versie varieert het vermogen van 245 tot 385 kW en het gecombineerde WLTP-stroomverbruik* varieert van 15,7 - 20,4 kWh/100 km (EQS 450 +) tot 17,4 - 21,8 kWh/100 km (EQS 580 4MATIC). De maximumsnelheid is beperkt tot 210 km/u en het koppel is respectievelijk 568 Nm (EQS 450 +) en een opzienbarende 855 Nm (EQS 580 4MATIC), dit enorme koppel zorgt in het dagelijks verkeer voor aangename hernemingen en een enorm soepel rijgedrag.

Electric Intelligence navigatie en snelladen.

EQS

Electric Intelligence navigatie en snelladen.

Miljoenen kilometers op de eDrive-testbanken in Untertürkheim én wereldwijd op de weg waren nodig om de nieuwe EQS een optimaal comfort en superieur rijplezier mee te geven. Dankzij het navigatiesysteem met Electric Intelligence is de EQS de files nog slimmer af. Op basis van tal van factoren plant het systeem de snelste en meest comfortabele route, inclusief laadpauzes, en reageert het dynamisch op bijvoorbeeld files, buitentemperatuur of een verandering in rijstijl. De EQS kan bij snellaadstations met gelijkstroom worden geladen tot 200 kW. Thuis of bij openbare laadstations kan de EQS met behulp van de boordlader gemakkelijk tot 22 kW (optioneel) met wisselstroom worden opgeladen. Daarnaast zijn er diverse intelligente laadprogramma’s die afhankelijk van de locatie automatisch kunnen worden geactiveerd, alsook functies zoals bijzonder accubesparend laden.

Plug & Charge: veilig en makkelijk.

EQS

Plug & Charge: veilig en makkelijk.

Plug & Charge maakt het bijzonder makkelijk om de EQS te laden. Het laden begint automatisch wanneer de laadkabel wordt aangesloten. De communicatie tussen de auto en het laadstation verloopt rechtstreeks via de laadkabel. De klant beschikt bovendien over het dichtste netwerk met ruim 500.000 AC- en DC-laadpunten in 31 landen, waaronder ruim 200.000 in Europa, alsook over ‘Green Charging’, dat de CO2-voetafdruk vermindert. In de eerste drie jaar na de aankoop van een EQS wordt aan klanten geen basistarief voor Mercedes me Charge – en dus voor ‘Green Charging’ – berekend. Met Mercedes me Charge kunnen klanten sinds dit jaar groen laden bij elk openbaar laadstation in heel Europa. De geladen energiehoeveelheden worden na het eigenlijke laadproces gecompenseerd via een nieuw groene-stroomproject waar Mercedes-Benz volop in investeert.

*/ Alle technische informatie in deze publicatie is voorlopig en werd intern verkregen in overeenstemming met de geldende certificatiemethode. Bevestigde TÜV-cijfers, EG-typegoedkeuring en conformiteitscertificering met officiële cijfers zijn nog niet beschikbaar. Verschillen tussen de vermelde cijfers en de officiële cijfers zijn mogelijk. **/ Met 19-inch AMG velg/band-combinatie (in de EU leverbaar vanaf eind 2021) in het rijprogramma SPORT.