VISION EQXX verbreekt eigen efficiëntierecord tijdens zomerse roadtrip van Stuttgart naar Silverstone: 1.202 km op een enkele acculading.

Nieuw record!

En weer imponeerde de VISION EQXX onlangs met zijn energie-efficiëntie. Afgelopen april legde het onderzoeksvoertuig op zijn maidentrip van Stuttgart naar Cassis (Zuid-Frankrijk), een afstand van 1.008 km af op één acculading, met een energieverbruik van 8,7 kWh/100 km en een resterende actieradius bij aankomst van circa 140 km. Onlangs legde het team van R&D-ingenieurs de lat nog hoger en liet het zien wat de technologieën aan boord van de VISION EQXX zoal mogelijk maken tijdens een 1.202 km lange roadtrip van Stuttgart naar het Engelse Silverstone, de bakermat van de Britse autosport. De rit eindigde met een record voor dit visionaire voertuig, dat onze kijk op mobiliteit radicaal verandert en nieuwe mogelijkheden biedt. Met een nog lager energieverbruik van 8,3 kWh/100 km en een indrukwekkend thermomanagement bewees de VISION EQXX zijn ongelooflijke efficiëntie op een langeafstandsrit met een gemiddelde snelheid van 83 km/u. “De reis wordt vervolgd – nog verder en nog efficiënter! Opnieuw heeft de VISION EQXX bewezen dat hij gemakkelijk meer dan 1.000 km kan afleggen op één enkele acculading, ditmaal onder reële verkeersomstandigheden. Het is van belang om de wereld te laten zien wat er in de dagelijkse praktijk kan worden gerealiseerd dankzij een combinatie van geavanceerde technologie, teamwork en vastberadenheid”, aldus Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG en als Chief Technology Officer verantwoordelijk voor ontwikkeling en inkoop.

VISION EQXX verbreekt eigen efficiëntierecord tijdens zomerse roadtrip van Stuttgart naar Silverstone: 1.202 km op een enkele acculading.

Een reis van 1.202 km!

In tegenstelling tot de rit in april had VISION EQXX deze keer te maken met aanzienlijk hogere buitentemperaturen en compleet andere verkeersomstandigheden. Al meteen bleek bij Stuttgart een snelweg afgesloten en moest een omleiding worden genomen. De VISION EQXX zette koers naar Frankrijk, stak de grens over bij Straatsburg en reed door het noorden van Frankrijk via Reims naar Calais om via de Eurotunnel onder het Kanaal het Verenigd Koninkrijk te bereiken. Op weg naar Silverstone reed het onderzoeksvoertuig via de M25 rondom Londen om een stop te maken bij het hoofdkantoor van het Mercedes-AMG PETRONAS Formula One Team in Brackley, zo’n 13 km ten zuidwesten van Silverstone. Daar werd het voertuig enthousiast en vol trots ontvangen door de Formule 1 en Formule E-experts van Mercedes-AMG High Performance Powertrains en Mercedes-Benz Grand Prix, die een cruciale rol speelden bij de ontwikkeling van de aandrijflijn. De VISION EQXX vervolgde zijn reis naar Silverstone, waar het prototype werd verwelkomd door coureur Nyck de Vries. De 27-jarige Nederlander, die momenteel voor het Mercedes-EQ Formule E Team rijdt, testte de VISION EQXX en spaarde het voertuig daarbij niet: hij klokte een topsnelheid van 140 km/u op het legendarische Engelse circuit. De Vries kwam na elf ronden over de finish en gebruikte het laatste beetje energie om de pitstraat in te rijden, met 1.202 km op de teller. De belangrijkste uitdagingen van deze roadtrip waren de zomerse temperaturen (tot 30° Celsius), en de grote verkeersdrukte rond Stuttgart en in het zuidoosten van Engeland. De multi-source warmtepomp van de VISION EQXX bleek zeer efficiënt in het koel houden van de interieurtemperatuur tijdens de 14,5 uur durende reis.

VISION EQXX verbreekt eigen efficiëntierecord tijdens zomerse roadtrip van Stuttgart naar Silverstone: 1.202 km op een enkele acculading.

Goodwood Festival of Speed, check, en wat nu...?

De VISION EQXX maakte van zijn aanwezigheid in Engeland gebruik om het Goodwood Festival of Speed te bezoeken, waar liefhebbers van autosport en bijzondere auto’s elkaar elk jaar in juni treffen. Naast iconische modellen worden hier ook de meest recente technologische innovaties gepresenteerd. Om 55 jaar AMG te vieren, had Mercedes-Benz een aantal verassingen in petto voor dit veeleisende publiek. De hypercar Mercedes-AMG ONE en de VISION EQXX zorgden voor het nodige spektakel door aan de start van de beroemde Goodwood ‘Hill Climb’ te verschijnen. Verder kon het publiek alvast de designstudie van de AMG Vision en ook de nieuwe AMG GT Track Series en GT 63 S E PERFORMANCE bewonderen. En nu? Na de twee roadtrips door Europa kan de VISION EQXX zich de meest efficiënte Mercedes ooit gebouwd noemen. Maar daar stopt het niet! Momenteel wordt verder gewerkt aan de ontwikkeling van een aantal VISION EQXX-technologieën, die weldra beschikbaar zouden moeten zijn in toekomstige seriemodellen.