Actuele thema's.

Mercedes-Benz Actros is „Green Truck 2013“.

De Euro VI-conforme vrachtwagen overtuigde daarbij in zijn eerste jaar op de weg al meteen met zijn laag brandstofverbruik, dat hij bij onafhankelijke vrachtwagentests tijdens het afgelopen jaar heeft bevestigd.

Beoordelingscriteria zijn in de eerste plaats het brandstofverbruik en dus ook de CO2-emissie van de vrachtwagen. Ook wordt rekening gehouden met de emissieklasse en het maximaal laadvermogen. De verbruikscijfers worden bepaald aan de hand van de resultaten van de vaktijdschriften VerkehrsRundschau en Trucker, die op een genormeerd traject worden gemeten.

Het duidelijk lagere verbruik, bijna een liter minder brandstof dan de tweede in de uitslag, is mede te danken aan de "vooruitziende" snelheidsregeling Predictive Powertrain Control (PPC). PPC kent het profiel van het komende terrein en kan het verbruik daardoor optimaliseren. Vooral op hellingen speelt het nieuwe rijhulpsysteem zijn troeven uit: Als eerste gps-snelheidsregeling ter wereld beïnvloedt Predictive Powertrain Control niet alleen de gewone snelheids- en remregeling, maar ook de werking van de versnellingsbak. Zo breidt het systeem de verbruiksverlagende gebruiksduur van de in de Actros standaard EcoRoll-functie aanzienlijk uit en laat het de versnellingsbak bovendien, wanneer nodig, doordacht en tijdig een of twee versnellingen terugschakelen.

Meteen na zijn wereldpremière in het jaar 2011 leverde de Actros ook al het bewijs van duidelijke brandstofbesparing: In een vergelijkende verbruikstest tijdens een rit van 10.000 km tussen Rotterdam en Stettin onder toezicht van de Dekra reed een nieuwe Actros 1845 LS BlueTec 6 4,5 procent zuiniger dan de beproefde Actros in Euro V-uitvoering.